måndag 6 december 2010

Kapitel 15 -

Media val
Vad gäller nu?


Idag finns det många sätt att nå ut med sin reklam till kunderna. Det finns TV-reklam, radio-reklam, annonser i tidningar, affischer i tunnelbanna, tågen, bussarna och på Internet. Det är svårt att undvika reklamen och den påverkar oss hela tiden. För ett företag är det jätteviktigt att nå ut till sina kunder och påverka dem på ett bra sätt. Det är då ännu viktigare att veta hur och vilken reklam som när bäst ut till kunderna.

Idag för ett Internet-företag som det jag skriver om är det nog bra att vara i det element och miljö som ens kunder kan tänkas befinna sig i. Därför är det viktigt att lägga ner både tid och pengar på sin marknadsföring. Det billigaste och enklaste sättet är att ha annonser på Internet. Där finns många kunder som skulle tänka sig att shoppa på Internet. Att göra annonsen intressant och värd att trycka på är också viktigt. Om man har en annons på Internet är det väldigt enkelt för kunderna att komma in på hemsidan på en gång eftersom annonsen oftast är en direktlänk till hemsidan.

Personlig försäljning


En personlig försäljning menas med att man ger sina kunder "vip-erbjudanden". Det kan vara i form av bonuspoäng vi varje köptillfälle, kampanjer bara för medlemmar eller andra olika erbjudanden och arrangemang. Detta kan gynna företaget då kunden kanske blir medlem tack vare en kampanj och sedan handlar mer än vad hons kulle ha gjort för att hon fick reklam direkt i sin mejl. Ifall ett företag har en bra deal eller kampanj kan kunden tänka "nu måste jag köpa detta för det är ett så bra pris" fast hob inte hade tänkt att handla från början.

Sales promotion

I boken står det att sales promotion är ett samlingsnamn för olika sälj-främjande åtgärder som t.ex. present-reklam, butiksvideo osv.
Det vill säga, man gör reklam för sina egna produkter i sitt eget företag. Om det är för Icas tomatketschup kan det sitta stora skyltar på ICA som gör reklam för deras egna ketschup. På vårt företag kan man lägga upp annonser på vissa kläder som syns i kanterna och headern på vår hemsida. Det gör att kunderna ser vad vi verkligen säljer och på så sätt kan vi sälja mer.
Produkter som inte syns (de som inte marknadsförs) blir sällan sålda. Man vet ju själv att det som man köper är det man ser på tv. Om man skulle byta sin märkesmaschara mot ett litet och okänt märke är antagligen anledningen att du sett en lite annons för ett bra erbjudande eller så har någon annan tipsat om det. Det blir aldrig känt och slutsålt om ingen vet om produkten.

Public relations


Det bästa är gratis brukar man säga. Detta gäller nog i allting, iallafall i det flesta fallen. Public relations, lr PR som det kallas, är just gratis. Att få sitt företag omnämnt i TV, tidningar eller på en stor nyhetssida på Internet är jättebra för försäljningen. Om företaget blir nämnt i ett positivt sammanhang blir kunderna nyfikna och antar att detta företag går att lita på ifall dem säger det på TV.

På en Internetshop rekommenderar jag verkligen att ha ett kommentar fält vid varje vara. Då kan nya kunder se hur tidigare affärer har gått till och vad de gammal kunderna tycker om service, frakt, priser, kvalité osv. Denna reklam är också PR fast om kunderna ska kunna ta del av reklamen måste dem gå in på hemsidan.
Därför är det viktigt att få med sig t.ex. stora skribener, bloggskrivare mm. Om dem gör reklam för din hemsida på sin blogg lovar jag att du får många nya kunder. En bloggare idag har väldigt många "fans" som köper exat allting som sin idol gör. Därför r deras hemsidor ett säkert kort när det kommer till PR.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar