måndag 29 november 2010

Kapitel 14 - Marknadskommuikation

  • Vår kommunikation med marknaden sker mest genom Internet. Vi har reklamannonser på olika stora hemsidor och bloggar eftersom vi vet att våra kunder använder Internet. Vi vill även nå ut till människor när dem inte använder Internet. Därför har vi små annonser i tidningarna som t.ex. Metro, Aftonbladet osv. Vi har även flygblad som posten kommer med posten ungefär en gång i månaden.
  • Vi vill att kunderna ska tänka på vår hemsida när de ska näthandla kläder till barnen. Om vår logga och reklam syns så mycket som möjligt på Internet kommer kunden att gå in och se vad det är för någonting. Därför är det även bra för oss att vi kommer upp först på de olika stora sökmotorerna som GOOGLE, BING, YAHOO mm.
AIDAS

A: För att kunden ska uppmärksamma våra erbjudanden måste vi ha en bra reklam. Därför ska vi se till att få så många reklamannons platser på olika hemsidor och i olika tidningar.

I: En produkt med ett bra pris med bra kvalité är viktigt för kunden. Därför är det viktigt att vi kan hålla nere priserna och att dem varorna som vi skickar till kunden håller den kvalité som vi utlovar på hemsidan. Kunden vill också ha en tydlig och prydlig hemsida som är lätt att förstå och att det framgår tydligt vad som händer mm. Då kan kunden välja att handla av oss för att hemsidan är trevlig.

D: Som ovan. Det är viktigt att det blir smärtfria leveranser och att kvalitén håller. Även att kunderna för det som dem vill ha. Det kan också vara bra att skicka med reklam från sitt eget företag med i leveranserna om nya erbjudanden mm.

A: Att vi har tydliga länkar till hemsidan gör att det blir enkelt för kunden att gå in ock titta. Om det är en annons i en tidning kan man göra annonsen så intressant att kunden måste gå in och titta så fort hon har fått tag i en dator. Att ha en enkel adress är också viktigt. Kunden ska kunna komma ihåg den i huvudet när hon bara har sett den en gång.

S: Se till att allting ovan fungerar korrekt. Då får vi kunder som kommer tillbaka och gärna beställer mer nästa gång för att dem var så nöjda med vår service och våra produkter.

Målgrupp

Vår målgrupp är kvinnor och tjejer som gillar kläder till ett bra pris men ändå med en bra kvalité. Det behöver inte vara märkeskläder men  det ska fortfarande ha kvalité. Det är också för dem som heller handlar kläder på Internet och som vill ha en bra och snabb service. Det finns också en annan målgrupp. Barm i åldern 3-8 år och alla dem som kan tänkas köpa kläder till dessa barn.

Reklam:

Ex för barnkläder:


Ex för kvinnokläder:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar