måndag 29 november 2010

Kapitel 13 - Marknadsplanering

1. Vad är företagets styrkor och svagheter?


Styrkor:

  • Vi finns tillgängliga året om då vårt företag finns på Internet. Du kan som kund gå in och beställa våra produktet vilken tid på dygnet alla dagar i veckan.
  • Vi kan hålla ett lågt pris då vi har en nära kontakt med tillverkaren, dvs det finns inga dyra mellanhänder.
  • Vi har en bra gemenskap på arbetsplatsen och vårt motto är alla ska vara med.
  • Våra lager är utplacerade i Stockholm (huvudkontoret), Göteborg och Malmö. Att vi har kontor i hela landet gör att vi kan ge kunderna en snabbare och säkrare leverans.
  • Vårt lager är anpassat efter kundbehovet men har en maxgräns. Detta göra att våra importer blir få och både ekonomiska och ekologiska. Leveranserna sker med posten som är ett säkert och pålitligt logistik företag. 
  • Vi har avtal med de större bankerna i Sverige för att att säkerhetsställa pengaflödet och att kunden ska kunna känna sig säker.
Svagheter:
  • Vi är ett litet företag som konkurrerar mot det stora klädjättarna HM, Nelly.se m.fl.
  • Vår budget är inte jättestor och därför kan vi inte utöka arbetsstyrkan just nu.
  • Det kan vara svårt att få service dygnet runt då vi bara har telefontid mellan 09:00-20:00 Måndag-Lördag. Detta kan leda till att vi tappar kunder mm.
  • Stor konkurrens på marknaden.

2. Vilka resurser finns?
  • Kunnig och trevlig personal
  • Bra kontakt med våra samarbetspartner
  • En bra kundbas med trogna kunder
  • Datakunnig personal (kan fixa hemsidan så att vi slipper köpa tjänsten av ett annat företag)

3. Vilka aktörer finns på marknaden?
  • HM.com
  • Lindex.se
  • Nelly.com
  • Polarnochpyret.se
  • Halens.se
  • Kapphal.se
4. Vilka är kunderna?
  • Kvinnor mellan 20-40 år
  • Barn mellan 3-8 år, både tjejer och killar
  • Föräldrar, mor-och farföräldrar, syskon mm. Alla som kan tänkas köpa kläder till barn mellan 3-8 år.
5. Vilka konkurrenter finns?
  • HM.com
  • Lindex.se
  • Nelly.com
  • Polarnochpyret.se
  • Halens.se
  • Kapphal.se
6. Hur sker distributionen? 

Distributionen sker med lastbilar som körs mellan tillverkaren och våra kontor. Denna tjänst köper vi av ett företag som heter ASA transport AB. Beställningen till kunden körs också ut med lastbilar eller med transport tåg beroende på vart kunden bor. Detta sköter Posten om.

7.  Vilka leverantörer finns?
  • Posten
  • Jetpacket
  • UPS
  • Bring Logistics
  • FedEx
  • Bussgods
  • DHL
  • DB Schenker
8. Vilka lagar gäller för verksamheten?

Eftersom det är en Internet shop finns det regler och lagar som även rör Internet-användning. 
Eftersom det är svårt att skriva en egen lag har jag kopierat lagarna från olika hemsidor. Det är alltså inte jag som har skrivit lagarna.

Internet:
  • Den som äger en server på Internet, t.ex. ett webhotell, en BBS, en Usenet News-server, är skyldig att se till att där inte förekommer vissa slag av uppenbart olagliga dokument (förtal, våldspornografi, barnpornografi, hets mot folkgrupp, uppviglingpiratkopierat material).
  • Enligt personuppgiftslagen (PUL)får man inte på Internet publicera uppgifter om någons politiska och religiösa åsikter, sjukdomar, sexuella läggning m.m. utan tillstånd. Man får inte heller publicera uppgifter som överförs till andra datorer utan tillstånd. Lagen förbjuder också crackerverksamhet (dataintrång).
  • I övrigt får man publicera personuppgifter bara om de är avsedda för ett specificerat ändamål, och om man antingen har tillstånd av den person uppgiften gäller, eller publiceringen är särskilt angelägen.
    Undantag gäller för journalistisk, litterär och konstnärlig verksamhet. PUL gäller inte för webbsidor av det slaget.
  • Lag om elektronisk kommunikation kräver bl.a. att websajter som sätter cookies måste informera användaren om detta.
Näthandel:



  • Distansavtalslagen gäller när man handlar varor eller tjänster över nätet från en hemsida eller via telefonförsäljning. Inom 14 dagar från att man mottagit sin beställning har man rätt att ångra sitt köp och om man då inte fått sina varor inom 30 dagar har man laglig rätt att häva köpet vad än försäljaren säger. Pengar som då kan ha betalats i förskott ska betalas tillbaka av säljaren också det inom 30 dagar. Lagen verkar inte om man handlar med privat person eller om köpet görs via en auktion.
  • Marknadsföringslagen säger att när det gäller marknadsföring på nätet ska varan motsvara det bilden visar och hur mottagaren uppfattar bilden och dess budskap. Marknadsföringen måste vara sanningsenlig. Brott mot marknadsföringslagen kan bestraffas med vitesföreläggande om brottet upprepas. Om ett företag skulle bryta mot förbudet kan företaget dömas att betala marknadsstörningsavgift från 5000 och upp till 5000 000 miljoner kronor.
  • Konsumentköplagen är en tvingande lag vilket innebär att den alltid gäller även om det finns skrivna papper som avtalar annat. Inga andra avtal kan alltså göras. Denna lag gäller vid köp av nya, begagnade eller varor som har blivit köpta på rea. Den gäller inte vid köp av tjänster då tillämpas istället konsumenttjänstlagen.
  • Personuppgiftslagen Handlar om användningen av personuppgifter. Ett företag får inte lagra fler uppgifter än det de behöver för att kunna bedriva sin verksamhet. Kunden måste också ha godkänt att uppgifterna lagras. Alla typer av uppgifter får inte registreras. Uppgifter som kan vara känsliga, uppgifter om privatliv, livsåskådning eller vilken politisk uppfattning man har får inte registreras. Inte heller öknamn eller något som kan kopplas till en viss person får registreras. Straff mot att bryta personuppgiftslagen kan vara fängelse eller böter och är man drabbad kan man begära skadestånd.
9.  Hur kan politiken påverka politiken?

Det kan vara ganska svårt att veta hur politiken påverkar ett Internet-företag. Men självklart påverkar det så fort en ny lag blir till eller ändras. Alla lagar som har med skatt, företag, Internet-användning, import, försäljning mm. påverkar detta företag.




1 kommentar:

  1. Bra genomgång och bra det med personalen - bra att måna om personalen då det är stommen i verksamheten.

    SvaraRadera