måndag 29 november 2010

Kapitel 13 - Marknadsstrategi

Strategi
Vårt strategi är att vara unika, få många stamkunder, hålla nere priserna och bli ett tryggt och pålitligt varumärke.
Vi eftersträvar att vara ett av dem ledande företagen inom barnkläder på nätet.

Taktik och genomförande
Vårt mål med denna marknadsföring är att få fler kunder och öka vår försäljning. Vi vill bli en konkurrerande företag som kan vara med i priskrigen bland våra konkurrenter.

Hur ska vi göra?

  • Vi ska försöka att ge bra service till dem kunderna vi redan har. På det sättet får vi ett gott ryckte som går från mun till mun. Våra kunder kan sprida vidare det goda ryktet till sina nära och kära.
  • Ha en kommentar sida på hemsidan där kunderna kan få lämna synpunkter och åsikter. På så sätt kan nya kunder läsa vad andra kunder tycker om våra produkter och vår service.
  • Ha en kunnig och trevlig personal som är upplysta i vårt system, våra produkter och även utbildade i hur man tar sig an kunder på telefon.
  • Ha annonser på stora hemsidor som t.ex. Facebook, Aftonbladet mm. Även stora bloggar som Kissies.se och Kenzas.se är bra då närmare 1 miljon människor är inne på dessa bloggar varje dag.
  • Annordna  kampanjer tillsammans med olika föreningar där man t.ex. skänker några kronor till en förening vid varje köp osv.

Uppföljning

Jag vet inte hur det har gått men jag kan göra en analys på hur det skulle ha gått om detta företag existerat.

Vårt företag har gått ganska bra. Eftersom vi samarbetar med pålitliga företag som Posten och de större bankerna har vi blivit ett pålitligt företag. Vi har också varit snabba med leveranserna som har givit oss nöja kunder.
Vår personal har fått gå en utbildning i hur man beter sig trevligt på en telefon och förklarar för en kund på bäst sätt. Detta har också givit vårt företag ett gott ryckte.
 
Det negativa är att transporterna från tillverkaren hade lite problem i vintras på grund av det dåliga vädret. Detta gjorde att vi förlorade ganska mycket pengar på försenade leveranser. Detta har inte påverkar företaget jättemycket men vi fick räkna om budgeten och höja priserna ett tag. Dock inte märkbart eftersom vi inte ville skrämma bort kunderna och förstöra vårt rykte om att ha låga priser och bra kvalité.

Nu i vinter kommer vi att vara mer beredda på att leveranserna kan bli förenade. Därför kommer vi att vara snabbare att göra beställningar osv. Vi kommer även att meddela våra kunder att leveranserna kan bli försenade på grund av vädret ifall vintern blir lika snöig som förra året.


2 kommentarer:

  1. Du skriver så här:
    "Vårt strategi är att vara unika, få många stamkunder, hålla nere priserna och bli ett tryggt och pålitligt varumärke.
    Vi eftersträvar att vara ett av dem ledande företagen inom barnkläder på nätet." Precis! Det gäller att vara unik på flera punkter och där de stora har svagheter. De är inte så unika och har svårt att vara personlioga och kanske svårt att ge service. Då kunderna ser att det stämmer så blir det förstås marknadsföring i sig och det sprider sig. Men då du skriver om P:na så får du säga lite extra HUR ni är speciella. Bra!

    SvaraRadera
  2. ...och vill förstås tillägga att du i det du har skrivit gjort en bra genomgång.

    SvaraRadera