lördag 11 december 2010

Kapitel 17 - marknadsregler

Marknadsrätt

Om 

marknadsföringslagen

Regler som en säljare inte får bryta mot

  • Reklamidentifiering
    Det ska tydligt framgå att det handlar om reklam och vem som svarar för reklamen.
  • Vilseledande reklam
    En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande, exempelvis när det handlar om varans kvalitet eller pris. Säljaren får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller tvetydig jämställs det med att information utelämnats.
  • Vilseledande förpackningsstorlekar
    En säljare får inte använda förpackningar som exempelvis är mycket större än nödvändigt.
  • Vilseledande efterbildningar
    En säljare får inte härma någon annans kända och särpräglade produkter.
  • Aggressiv marknadsföring
    En säljare får inte använda trakasserier, tvång, våld, hot eller liknande i sin marknadsföring.
  • Jämförande reklam
    En säljare får i sin reklam peka ut en annan säljares produkter om jämförelsen inte är vilseledande eller medför förväxling mellan produkterna.
  • Köperbjudanden
    Om en säljare marknadsför en bestämd produkt tillsammans med en prisangivelse måste också annan information finnas med. Marknadsföringen måste då bland annat innehålla produktens utmärkande egenskaper, pris och betalningsvillkor.
  • Konkursutförsäljningar
    Begreppet "konkurs" får bara användas om produkterna säljs av konkursboet eller för dess räkning.
  • Utförsäljningar
    Begreppet "utförsäljning"eller uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om det handlar om en slutförsäljning av säljarens hela lager eller en klart avgränsad del av det, försäljningen sker under en begränsad tid och priserna är mycket lägre än normalt.
  • Realisationer
    Begreppet "realisationer" eller uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om varorna ingår i säljarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under begränsad tid och priserna är mycket lägre än normalt.
  • Obeställda produkter
    En säljare får vid marknadsföringen inte leverera produkter till dig om du inte har beställt dem och försöka få dig att betala.
  • Garantier
    En säljare som vid marknadsföringen erbjuder garanti för en vara ska informera dig om vad garantin innebär och hur du ska göra för att kunna utnyttja den. Information måste även lämnas om att garantin inte påverkar de rättigheter som konsumenten har enligt övrig konsumenträttslig lagstiftning. Skriftlig information om garantin ska dessutom lämnas.
  • Obeställd reklam
    En säljare får vid marknadsföring använda e-post, telefax eller automatiska uppringningssystem endast om du har tackat ja till det på förhand. Detta gäller inte om säljaren har fått din e-postadress i samband med att du har köpt en vara av säljaren om
  1. du inte har tackat nej till att din e-postadress används i marknadsföringssyfte.
  2. reklamen gäller säljarens egna, likartade produkter som den du redan har köpt.
  3. du på ett enkelt sätt kan motsätta dig att din e-postadress används i marknadsföringssyfte. Meddelandet med reklamen ska alltid innehålla en giltig adress dit du kan sända en begäran om att marknadsföringen ska sluta.

Om 

distans- och hemförsäljningslagen

Ångerrätten

När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, läs mer på Konsument Europas webbplats.

Informationen

Vid hemförsäljning ska du även få dels en blankett som du kan använda om du vill ångra köpet, dels få en informationshandling. Den ska bland annat innehålla information om ångerrätten och adress och telefonnummer till den du ska vända dig till om du ångrar dig.

Returfrakten

Om du ångrar dig vid internet- eller postorderköp får du själv betala returportot. Ångrar du dig vid telefonförsäljning ska du inte behöva betala returfrakten. Om du ångrar dig vid hemförsäljning ska du hålla varan tillgänglig så att säljaren kan hämta den hos dig. Ett undantag är om varan levererats efter själva hembesöket. Då ska du själv skicka tillbaka varan men har rätt till skälig ersättning för returfrakten.



Om 

e-handelslagen

Krav på information

Lagen ställer ett antal krav på att säljaren ska lämna viss information till dig som köpare.
  • Namn, adress och e-postadress till säljaren ska finnas på webbplatsen där du handlar. Även organisationsnummer ska finnas om säljaren har ett sådant.
  • Pris på varor och tjänster ska anges klart och tydligt. Om skatter och fraktkostnader tillkommer ska det anges särskilt.

Krav när du gör en beställning

Lagen ställer också krav på säljaren i samband med att du gör en beställning.
  • Säljaren ska ha tekniska hjälpmedel som gör det möjligt för dig att upptäcka och rätta till inmatningsfel innan du gör en beställning. Säljaren ska också informera om hjälpmedlen och vilka steg du måste gå igenom för att göra en beställning.
  • Det ska tydligt framgå på vilka språk du kan göra din beställning.
  • Du ska utan dröjsmål få en bekräftelse med e-post av din beställning.
  • Avtalsvillkoren som rör din beställning ska finnas tillgängliga på ett sätt så att du kan spara dem.



Om 

konsumentköplagen


Konsumentköplagen gäller:
  • köp av lösa saker, till exempel livsmedel, kläder, möbler, bilar,
  • byte av lösa saker,
  • beställning av en vara som ska tillverkas, till exempel en specialbyggd båt.

Avbeställning

Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Han har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader han har haft i samband med beställningen, till exempel fraktkostnader.

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:
  • kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
  • kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
  • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
  • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
  • hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Skadestånd

Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

När är varan felaktig?

Din vara är felaktig om:
  • den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
  • bruksanvisning saknas.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
  • den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
  • den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
  • den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
Varan är dessutom felaktig om:
  • säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
  • den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
  • säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
  • den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Rättsligt fel

Varan har ett rättsligt fel om någon annan än säljaren äger varan eller har panträtt i den och du som köpare inte har fått reda på detta.

Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?

Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat. 





Om 

konsumentkreditlagen


Kreditavtalet

  • Säljaren är skyldig att ge dig skriftlig information om kreditavtalet.
  • Huvudregeln är att kreditavtalet ska ingås skriftligen och undertecknas av dig. Ett skriftligt avtal innebär en trygghet för dig som konsument eftersom det är lättare att se vad som gäller vid en eventuell tvist.
  • Om avtalet inte är skriftligt gäller det i vissa fall ändå. Ett muntligt avtalsvillkor som strider mot konsumentkreditlagen och är till nackdel för konsumenten är ogiltigt.
  • Avtalet behöver inte vara skriftligt om hela krediten ska betalas inom 45 dagar eller om krediten gäller ett belopp på högst 1 500 kronor.

Ränta och avgifter

  • Vid annonsering, skyltning eller annan marknadsföring som handlar om kredit måste säljaren lämna information om den effektiva räntan, om inte krediten avser ett belopp på högst 1 500 kronor eller om den ska återbetalas inom tre månader. Om det är fråga om köp av en vara eller tjänst ska även en kreditkostnad i kronor anges.
  • I avtalet ska en årlig räntesats anges. Det räcker alltså inte att en ränta per månad finns angiven.
  • Räntan ska anges som fallande ränta, vilket betyder att den ska beräknas på den skuld som finns kvar vid varje avbetalningstillfälle.
  • Avgifter för krediten får enbart tas ut om avgifterna täcker kostnader som kreditgivaren har haft för krediten. Särskilda avgifter ska alltid anges i avtalet.
  • Kreditgivaren ska underrätta konsumenten om ränteändringar och avgiftsändringar. Förutsättningarna för ränte- och avgiftsförändringar ska anges i avtalet.

Kontantinsats

Vid kreditköp ska säljaren ta ut en kontantinsats av köparen. Den ska normalt sett motsvara minst 20 procent av varans kontantpris. Vissa varor är undantagna, till exempel större köp av köks- eller badrumsinredning samt villapannor och värmepumpar. Inte heller utnyttjande av en kontokredit kräver kontantinsats.

Överlåtelse av fordringen

Om kreditgivaren, det vill säga den som lämnar krediten, har överlåtit sin fordran till en ny kreditgivare har du samma rättigheter som tidigare. Om det exempelvis skulle vara fel på varan har du samma rätt att klaga hos den nya kreditgivaren som hos den gamla.

Betalning i förskott

  • Du har rätt att betala din skuld före den avtalade förfallotiden. Kreditgivaren får normalt sett inte kräva någon ersättning för att lånet avslutas i förtid. Ett undantag är dock om du har valt exempelvis ett bostadslån med bunden ränta. Då har kreditgivaren rätt att kräva ersättning för förlorade ränteinkomster.
  • Kreditgivaren har rätt att kräva betalning i förtid om konsumenten exempelvis är i dröjsmål med betalningen eller på något sätt försöker undandra sig betalning.

Säljaren kan ta tillbaka varan

  • Kreditgivaren kan återta varan om du inte sköter betalningarna. Säljaren måste i så fall upplysa dig om detta när du köper varan.
  • Kreditgivaren kan ansöka om handräckning hos kronofogdemyndigheten för att ta tillbaka varan.

Förlust av kontokort

I kreditavtal finns oftast ett villkor om betalningsskyldighet för kontohavaren när kontokortet använts av obehörig person. Om du förlorar ditt kontokort och det används av någon obehörig, blir du betalningsskyldig för detta om du har
  1. lämnat ifrån dig kortet till någon annan.
  2. förlorat kortet genom grov oaktsamhet. Grovt oaktsam är du om du exempelvis lämnar kvar kontokortet i en ficka, väska eller bil som inte står under uppsikt.
  3. förlorat kortet och inte så snart som möjligt anmält förlusten hos kreditgivaren.




Om 

prisinformationslagen


Priset anges skriftligen

Huvudregeln är att priset ska anges skriftligen och att mervärdesskatt och andra skatter ska vara inräknade. Det ska tydligt framgå vilken vara eller tjänst priset avser. Om avgifter eller andra kostnader tillkommer ska detta anges särskilt.

Jämförpris är viktigt

Priset för en vara ska anges dels per förpackning dels per kilo, liter, meter eller det mått som används för varan. För varor som säljs i lös vikt räcker det med jämförpris.

Prisinformation för tjänster

Om du inte kan få ett slutligt pris för en tjänst ska den som utför tjänsten, exempelvis en hantverkare, kunna förklara hur prissättningen går till. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där hantverkaren bedriver sin rörelse eller marknadsför sina tjänster.

 Om produktsäkerhetslagen


Säker vara

Alla varor och tjänster som säljs ska vara säkra. Enligt lagen är en vara eller tjänst säker om den vid normal användning inte ger någon risk, eller låg risk, för människors hälsa och säkerhet.

Säkerhetsinformation

Företag ska lämna säkerhetsinformation som gör att konsumeter kan bedöma riskerna med varan eller tjänsten. Om riskerna är uppenbara behöver företaget inte lämna information.

Varningsinformation

Ett företag som har sålt en farlig vara eller en farlig tjänst ska så fort som möjligt informera konsumenten om skaderisken och hur han eller hon ska kunna undvika skador. Informationen ska ges så att konsumenten får kännedom om riskerna. Det kan till exempel vara genom marknadsföring eller genom ett direkt meddelande.

Återkallelse

En tillverkare som har sålt en farlig vara ska återkalla varan från butiker och andra återförsäljare om det krävs för att förebygga skador. Om det inte är tillräckligt ska tillverkaren även återkalla varan från konsumenter som har köpt den. Tillverkaren har tre alternativ vid en återkallelse av en vara.
  • rättelse – att avhjälpa felet som ger en skadrisk, till exempel genom att reparera varan.
  • utbyte – ta tillbaka varan och ge konsumenten en ny, felfri vara.
  • återgång – ta tillbaka varan och ge konsumenten ersättning.

Tillsyn

Konsumentverket är ansvarig tillsynsmyndighet för produktsäkerhetslagen. Företag måste underrätta Konsumentverket när de får kännedom om att en vara eller tjänst, som man säljer eller har sålt, är farlig. Företag är också skyldiga att samarbeta med varandra och med tillsynsmyndigheter.

Förelägganden och förbud

Som tillsynsmyndighet får Konsumentverket meddela förelägganden eller förbud som behövs för att företagen ska följa lagen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar