måndag 29 november 2010

Kapitel 14 - Marknadskommuikation

  • Vår kommunikation med marknaden sker mest genom Internet. Vi har reklamannonser på olika stora hemsidor och bloggar eftersom vi vet att våra kunder använder Internet. Vi vill även nå ut till människor när dem inte använder Internet. Därför har vi små annonser i tidningarna som t.ex. Metro, Aftonbladet osv. Vi har även flygblad som posten kommer med posten ungefär en gång i månaden.
  • Vi vill att kunderna ska tänka på vår hemsida när de ska näthandla kläder till barnen. Om vår logga och reklam syns så mycket som möjligt på Internet kommer kunden att gå in och se vad det är för någonting. Därför är det även bra för oss att vi kommer upp först på de olika stora sökmotorerna som GOOGLE, BING, YAHOO mm.
AIDAS

A: För att kunden ska uppmärksamma våra erbjudanden måste vi ha en bra reklam. Därför ska vi se till att få så många reklamannons platser på olika hemsidor och i olika tidningar.

I: En produkt med ett bra pris med bra kvalité är viktigt för kunden. Därför är det viktigt att vi kan hålla nere priserna och att dem varorna som vi skickar till kunden håller den kvalité som vi utlovar på hemsidan. Kunden vill också ha en tydlig och prydlig hemsida som är lätt att förstå och att det framgår tydligt vad som händer mm. Då kan kunden välja att handla av oss för att hemsidan är trevlig.

D: Som ovan. Det är viktigt att det blir smärtfria leveranser och att kvalitén håller. Även att kunderna för det som dem vill ha. Det kan också vara bra att skicka med reklam från sitt eget företag med i leveranserna om nya erbjudanden mm.

A: Att vi har tydliga länkar till hemsidan gör att det blir enkelt för kunden att gå in ock titta. Om det är en annons i en tidning kan man göra annonsen så intressant att kunden måste gå in och titta så fort hon har fått tag i en dator. Att ha en enkel adress är också viktigt. Kunden ska kunna komma ihåg den i huvudet när hon bara har sett den en gång.

S: Se till att allting ovan fungerar korrekt. Då får vi kunder som kommer tillbaka och gärna beställer mer nästa gång för att dem var så nöjda med vår service och våra produkter.

Målgrupp

Vår målgrupp är kvinnor och tjejer som gillar kläder till ett bra pris men ändå med en bra kvalité. Det behöver inte vara märkeskläder men  det ska fortfarande ha kvalité. Det är också för dem som heller handlar kläder på Internet och som vill ha en bra och snabb service. Det finns också en annan målgrupp. Barm i åldern 3-8 år och alla dem som kan tänkas köpa kläder till dessa barn.

Reklam:

Ex för barnkläder:


Ex för kvinnokläder:





Kapitel 13 - Marknadsstrategi

Strategi
Vårt strategi är att vara unika, få många stamkunder, hålla nere priserna och bli ett tryggt och pålitligt varumärke.
Vi eftersträvar att vara ett av dem ledande företagen inom barnkläder på nätet.

Taktik och genomförande
Vårt mål med denna marknadsföring är att få fler kunder och öka vår försäljning. Vi vill bli en konkurrerande företag som kan vara med i priskrigen bland våra konkurrenter.

Hur ska vi göra?

  • Vi ska försöka att ge bra service till dem kunderna vi redan har. På det sättet får vi ett gott ryckte som går från mun till mun. Våra kunder kan sprida vidare det goda ryktet till sina nära och kära.
  • Ha en kommentar sida på hemsidan där kunderna kan få lämna synpunkter och åsikter. På så sätt kan nya kunder läsa vad andra kunder tycker om våra produkter och vår service.
  • Ha en kunnig och trevlig personal som är upplysta i vårt system, våra produkter och även utbildade i hur man tar sig an kunder på telefon.
  • Ha annonser på stora hemsidor som t.ex. Facebook, Aftonbladet mm. Även stora bloggar som Kissies.se och Kenzas.se är bra då närmare 1 miljon människor är inne på dessa bloggar varje dag.
  • Annordna  kampanjer tillsammans med olika föreningar där man t.ex. skänker några kronor till en förening vid varje köp osv.

Uppföljning

Jag vet inte hur det har gått men jag kan göra en analys på hur det skulle ha gått om detta företag existerat.

Vårt företag har gått ganska bra. Eftersom vi samarbetar med pålitliga företag som Posten och de större bankerna har vi blivit ett pålitligt företag. Vi har också varit snabba med leveranserna som har givit oss nöja kunder.
Vår personal har fått gå en utbildning i hur man beter sig trevligt på en telefon och förklarar för en kund på bäst sätt. Detta har också givit vårt företag ett gott ryckte.
 
Det negativa är att transporterna från tillverkaren hade lite problem i vintras på grund av det dåliga vädret. Detta gjorde att vi förlorade ganska mycket pengar på försenade leveranser. Detta har inte påverkar företaget jättemycket men vi fick räkna om budgeten och höja priserna ett tag. Dock inte märkbart eftersom vi inte ville skrämma bort kunderna och förstöra vårt rykte om att ha låga priser och bra kvalité.

Nu i vinter kommer vi att vara mer beredda på att leveranserna kan bli förenade. Därför kommer vi att vara snabbare att göra beställningar osv. Vi kommer även att meddela våra kunder att leveranserna kan bli försenade på grund av vädret ifall vintern blir lika snöig som förra året.


Kapitel 13 - Marknadsplanering

1. Vad är företagets styrkor och svagheter?


Styrkor:

  • Vi finns tillgängliga året om då vårt företag finns på Internet. Du kan som kund gå in och beställa våra produktet vilken tid på dygnet alla dagar i veckan.
  • Vi kan hålla ett lågt pris då vi har en nära kontakt med tillverkaren, dvs det finns inga dyra mellanhänder.
  • Vi har en bra gemenskap på arbetsplatsen och vårt motto är alla ska vara med.
  • Våra lager är utplacerade i Stockholm (huvudkontoret), Göteborg och Malmö. Att vi har kontor i hela landet gör att vi kan ge kunderna en snabbare och säkrare leverans.
  • Vårt lager är anpassat efter kundbehovet men har en maxgräns. Detta göra att våra importer blir få och både ekonomiska och ekologiska. Leveranserna sker med posten som är ett säkert och pålitligt logistik företag. 
  • Vi har avtal med de större bankerna i Sverige för att att säkerhetsställa pengaflödet och att kunden ska kunna känna sig säker.
Svagheter:
  • Vi är ett litet företag som konkurrerar mot det stora klädjättarna HM, Nelly.se m.fl.
  • Vår budget är inte jättestor och därför kan vi inte utöka arbetsstyrkan just nu.
  • Det kan vara svårt att få service dygnet runt då vi bara har telefontid mellan 09:00-20:00 Måndag-Lördag. Detta kan leda till att vi tappar kunder mm.
  • Stor konkurrens på marknaden.

2. Vilka resurser finns?
  • Kunnig och trevlig personal
  • Bra kontakt med våra samarbetspartner
  • En bra kundbas med trogna kunder
  • Datakunnig personal (kan fixa hemsidan så att vi slipper köpa tjänsten av ett annat företag)

3. Vilka aktörer finns på marknaden?
  • HM.com
  • Lindex.se
  • Nelly.com
  • Polarnochpyret.se
  • Halens.se
  • Kapphal.se
4. Vilka är kunderna?
  • Kvinnor mellan 20-40 år
  • Barn mellan 3-8 år, både tjejer och killar
  • Föräldrar, mor-och farföräldrar, syskon mm. Alla som kan tänkas köpa kläder till barn mellan 3-8 år.
5. Vilka konkurrenter finns?
  • HM.com
  • Lindex.se
  • Nelly.com
  • Polarnochpyret.se
  • Halens.se
  • Kapphal.se
6. Hur sker distributionen? 

Distributionen sker med lastbilar som körs mellan tillverkaren och våra kontor. Denna tjänst köper vi av ett företag som heter ASA transport AB. Beställningen till kunden körs också ut med lastbilar eller med transport tåg beroende på vart kunden bor. Detta sköter Posten om.

7.  Vilka leverantörer finns?
  • Posten
  • Jetpacket
  • UPS
  • Bring Logistics
  • FedEx
  • Bussgods
  • DHL
  • DB Schenker
8. Vilka lagar gäller för verksamheten?

Eftersom det är en Internet shop finns det regler och lagar som även rör Internet-användning. 
Eftersom det är svårt att skriva en egen lag har jag kopierat lagarna från olika hemsidor. Det är alltså inte jag som har skrivit lagarna.

Internet:
  • Den som äger en server på Internet, t.ex. ett webhotell, en BBS, en Usenet News-server, är skyldig att se till att där inte förekommer vissa slag av uppenbart olagliga dokument (förtal, våldspornografi, barnpornografi, hets mot folkgrupp, uppviglingpiratkopierat material).
  • Enligt personuppgiftslagen (PUL)får man inte på Internet publicera uppgifter om någons politiska och religiösa åsikter, sjukdomar, sexuella läggning m.m. utan tillstånd. Man får inte heller publicera uppgifter som överförs till andra datorer utan tillstånd. Lagen förbjuder också crackerverksamhet (dataintrång).
  • I övrigt får man publicera personuppgifter bara om de är avsedda för ett specificerat ändamål, och om man antingen har tillstånd av den person uppgiften gäller, eller publiceringen är särskilt angelägen.
    Undantag gäller för journalistisk, litterär och konstnärlig verksamhet. PUL gäller inte för webbsidor av det slaget.
  • Lag om elektronisk kommunikation kräver bl.a. att websajter som sätter cookies måste informera användaren om detta.
Näthandel:



  • Distansavtalslagen gäller när man handlar varor eller tjänster över nätet från en hemsida eller via telefonförsäljning. Inom 14 dagar från att man mottagit sin beställning har man rätt att ångra sitt köp och om man då inte fått sina varor inom 30 dagar har man laglig rätt att häva köpet vad än försäljaren säger. Pengar som då kan ha betalats i förskott ska betalas tillbaka av säljaren också det inom 30 dagar. Lagen verkar inte om man handlar med privat person eller om köpet görs via en auktion.
  • Marknadsföringslagen säger att när det gäller marknadsföring på nätet ska varan motsvara det bilden visar och hur mottagaren uppfattar bilden och dess budskap. Marknadsföringen måste vara sanningsenlig. Brott mot marknadsföringslagen kan bestraffas med vitesföreläggande om brottet upprepas. Om ett företag skulle bryta mot förbudet kan företaget dömas att betala marknadsstörningsavgift från 5000 och upp till 5000 000 miljoner kronor.
  • Konsumentköplagen är en tvingande lag vilket innebär att den alltid gäller även om det finns skrivna papper som avtalar annat. Inga andra avtal kan alltså göras. Denna lag gäller vid köp av nya, begagnade eller varor som har blivit köpta på rea. Den gäller inte vid köp av tjänster då tillämpas istället konsumenttjänstlagen.
  • Personuppgiftslagen Handlar om användningen av personuppgifter. Ett företag får inte lagra fler uppgifter än det de behöver för att kunna bedriva sin verksamhet. Kunden måste också ha godkänt att uppgifterna lagras. Alla typer av uppgifter får inte registreras. Uppgifter som kan vara känsliga, uppgifter om privatliv, livsåskådning eller vilken politisk uppfattning man har får inte registreras. Inte heller öknamn eller något som kan kopplas till en viss person får registreras. Straff mot att bryta personuppgiftslagen kan vara fängelse eller böter och är man drabbad kan man begära skadestånd.
9.  Hur kan politiken påverka politiken?

Det kan vara ganska svårt att veta hur politiken påverkar ett Internet-företag. Men självklart påverkar det så fort en ny lag blir till eller ändras. Alla lagar som har med skatt, företag, Internet-användning, import, försäljning mm. påverkar detta företag.




söndag 28 november 2010

Om företaget

Det företag som jag ska göra en marknadsplan till är påhittat av mig men inspirerat av andra liknande företag. Mitt företag heter Stockholms mode och säljer kläder på Internet.  Mitt företag ska under vintern (november-mars) sälja en speciell klädkollektion till målgruppen barn, både tjejer och killar.